KOEN: "WE WILLEN DE BESTE KWALITEIT LEVEREN, DAT IS DE INTERNE DRIVE BINNEN MOOQE" 

Maak kennis met Koen Freriks: Product Manager bij MOOQE. Vol passie stort hij zich op het doorontwikkelen van de U-Turn, om zo een nóg beter product neer te kunnen zetten.

Ongeveer drieënhalf jaar geleden rondde Koen zijn opleiding Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht af. Eén dag later startte hij als trainee applicatiebeheerder voor AFAS bij KWEEKERS. Koen: “Ik had tot op die dag nog nooit van AFAS gehoord. Toen ik startte als trainee ben ik direct de software ingedoken en heb ik deze eigen gemaakt. Ik groeide al snel door en binnen een jaar was ik gecertificeerd AFAS Expert. Nadat ik tweeënhalf jaar bij KWEEKERS werkte, kwam MOOQE in 2019 aan boord. De dingen die ze bij MOOQE deden vond ik geweldig, net die stappen extra automatiseren!”

Strategische beslissingen: daar loop ik warm voor! 

En dus besloot Koen in maart 2020 als Junior Software Developer bij MOOQE te starten. Vanwege organisatorische wijzigingen kwam een andere uitdaging op zijn pad. Koen: “Zo heb ik de rol van Product Manager bij MOOQE op mij genomen. Eigenlijk is het een soort duale rol: ik ben zowel teamleider van Team Development als Product Manager. In mijn functie kan ik me meer gaan richten op ons software portfolio en hoe we dit gaan verbeteren richting onze klanten. Vanuit mijn teamleiders rol kan ik vanuit onze interface projecten kijken waar de behoeften liggen in de operatie en bij klanten. Door dit te combineren met de ontwikkelingen in het software landschap komen we tot de juiste vernieuwingen in de producten. Op die manier zorg ik ervoor dat het product, wat nu al goed draait en waar veel klanten plezier aan beleven, nog beter wordt gemaakt.”

Productontwikkeling naar het volgende niveau tillen

Koen heeft zich vorig jaar druk bezig gehouden met de verdere productontwikkeling van MOOQE. En dat heeft geresulteerd in een uitgebreide Roadmap voor 2021. “Dankzij deze roadmap kunnen we in 2021 de volgende stappen zetten met de U-turn”, zegt hij trots. “Doordat we in 2020 de tijd hebben genomen om te analyseren, kunnen we in de U-Turn in 2021 nog verder verbeteren. Deze roadmap is voor mij wel echt het hoogtepunt van 2020 bij MOOQE, nu kunnen we stelselmatig innoveren. Ik vond het vooral tof om samen met gebruikers en stakeholders te kijken naar het product wat we nu hebben, en hoe we dit nog beter kunnen maken. Daarin heb ik echt de tijd genomen om te kijken wat de belangrijkste zaken zijn. Niet alleen voor onszelf als gebruikers, maar met name voor onze klanten.”

Openheid is bij ons echt het belangrijkste

Om samen grote stappen te kunnen zetten in de doorontwikkeling van de U-Turn, is het natuurlijk belangrijk om goed samen te kunnen werken. Open communicatie is daarbij één van de key factors. Koen: “Binnen MOOQE heerst onderling een goede sfeer. Iedereen is er altijd op gebrand om de beste oplossing te zoeken. Zo dagen we elkaar constant uit en stellen we elkaar de vraag of de oplossing die er nu staat wel de beste is. Samen zorgen we ervoor dat we tot een goede, duurzame oplossing komen. We willen echt de beste kwaliteit leveren. Dat is een interne drive van iedereen binnen MOOQE. Iedereen is heel open naar elkaar toe. Dankzij die openheid kunnen we constant goede ideeën delen en minder goede ideeën in de prullenbak gooien.”

Een vooruitblik op 2021

Het jaar 2020 stond dus met name in het teken van plannen maken en op hoger niveau nadenken. En dus wordt 2021 hét jaar waarin alle in kaart gebrachte stappen gerealiseerd gaan worden. Koen: “Dit jaar gaan we daadwerkelijk de stappen uitvoeren en hier tijd in investeren om deze stappen te kunnen realiseren. Dat zorgt ervoor dat er geweldige, nieuwe ontwikkelingen voor de U-Turn zullen plaatsvinden dit jaar. De afgelopen twee jaar hebben we gebouwd aan een geweldig product. Ons huidige product, in combinatie met de stappen die we dit jaar gaan zetten, zal dit jaar heel veel klanten blij gaan maken. En daar worden wij zelf ook blij van!”