Santeon haalt het maximale uit afas profit

Binnen Santeon werken zeven topklinische ziekenhuizen open met elkaar samen. Gezamenlijk hebben ze één doel: medische zorg verbeteren door continue vernieuwing. Inmiddels maken de aangesloten ziekenhuizen veelvuldig gebruik van de U-Turn om verder te automatiseren. Dat levert veel op! We spraken met Jack Sikkema, Senior Salarisadministrateur van het Martiniziekenhuis in Groningen, over de inzet van MOOQE voor Santeon.

Jack: “In eerste instantie had onze hulpvraag betrekking op de dossieritems van medewerkers. We merkten dat sommige zaken niet goed ingescand waren en waren op zoek naar mogelijkheden om op een simpele manier data uit AFAS Profit te krijgen, te bewerken en weer terug te zetten. Tot die tijd moesten we handmatig een data uit AFAS Profit exporteren op basis van een analyse, bewerken en opnieuw importeren.” Na een vergadering met alle functioneel beheerders binnen Santeon en de ontdekking van de U-Turn, werd contact gezocht met MOOQE. In het derde kwartaal van 2020 startten we het automatiseringstraject.

Groeiend aantal U-Turns

Inmiddels zijn er ongeveer 10 U-Turns geïnstalleerd bij Santeon, met name op HR en PayRoll. “We zijn in eerste instantie dus begonnen met de dossieritems van onze medewerkers,” zegt Jack. “Snel daarna is het aantal U-Turns binnen Santeon gegroeid. Dat is de kracht van de samenwerking tussen deze ziekenhuizen: iedereen heeft ideeën en soms rijpt een idee ook met meerdere mensen. Het functioneel beheer doen we gezamenlijk. Je kunt dan dingen samen doen en kennis met elkaar uitwisselen.”

Voordelen

Jack: “Ik ben heel tevreden over de U-Turn. Je kunt er een heleboel mee. Binnen deze tool zijn je eigen ideeën de limit. Door de inzet van de U-Turn haal je sneller en gemakkelijker het maximale uit AFAS Profit. Ik kan mijn exports nu in een taakplanner zetten. Dan wordt die export bij wijze van spreken iedere dag geautomatiseerd gedaan. Voor de inzet van de U-Turn moet je daar zelf iedere dag aan denken en handmatig uitvoeren. Je bent dan afhankelijk van anderen en er bestaat altijd een kans op fouten. Dat stuk valt nu weg, en de gewenste data staat nu altijd geautomatiseerd klaar voor een ander.”

Een complex verhaal, maar goede support

Om de U-Turn op de juiste manier te kunnen beheren is het van belang dat je over kennis van AFAS beschikt en weet hoe je zaken aan elkaar kunt koppelen. “Je kunt het niet zomaar even doen, zeker niet als je het wat ingewikkelder moet maken”, zegt Jack. “Maar gelukkig hebben we goede ondersteuning vanuit Ludo. Dat contact is heel goed. Door corona moet je wel iets meer plannen omdat hij niet fysiek aanwezig kan zijn, maar over het algemeen red ik me redelijk met de materie. Soms heb je net even wat extra ondersteuning nodig en dat gaat eigenlijk wel heel snel. Ik ben absoluut tevreden over de manier van werken en de ondersteuning die we krijgen vanuit MOOQE.”

ervaar de u-turn zelf!